user_mobilelogo

Geschiedenis Lancaster

Op 20 februari 1944 is er een Lancaster MK3 JB 609 neergehaald aan de Weideweg te Elspeet. Daarvoor was er ook al een neergestort op 1 april 1943 een Lancaster in de Leuvenumse bossen.

De Avro Lancaster was een viermotorig vliegtuig. Het is ontwikkeld door Roy Chadwick. De Avro Lancaster volgde hierin de Avro Manchester op. Dit was een twee motorig vliegtuig welke geen succes bleek te zijn. De eerste Lancaster werd in oktober 1941 operationeel ingezet. De laatste Lancaster werd in 1946 geproduceerd. Na de Short Stirling en de Handley Page Halifax was de Lancaster de derde zware viermotorige bommenwerper die bij de RAF in dienst kwam. Gedurende de tweede wereldoorlog kende de Lancaster twee types en wel de Mk. I (Mark 1) en de Mk. III (Mark 3).Lancaster

De Mk. II versie van de Lancaster was uitgerust met Bristol Hercules stermotoren wegens schaarste van de standaard Merlin motoren, die ook werden toegepast in Spitfire jachtvliegtuigen. Toen de productielijnen van de Merlin motoren de sterk gestegen vraag na verloop van tijd aan konden werden de Mk. II’s weer “omgebouw” naar Mk.I’s of Mk. III’s. Vanaf 1942 werden de aanduidingen Mk. I, Mk. II en Mk. III vervangen door de aanduidingen B.1, B.2 en B.3.

Technische specificaties Lancaster

De specificaties van een Lancaster B.1 en B.3 luiden als volgt:

Afmetingen

  • Lengte: 69 voet, 6 inch (ruim 21 m.);
  • Spanwijdte: 102 voet (ruim 31 m.)
  • Hoogte: 20 voet, 6 inch (ruim 6 m.)

Gewicht

  • Ledig: 37.000 pound (bijna 16.800 kg.);
  • Vol beladen: 65.000 pounds (ca. 29.500 kg)

Motoren

  • Vier stuks Rolls Royce Merlin, type 20, 22 of 24

Prestaties beladen

  • Kruissnelheid: 170 m.p.h. op 15.000 voet (273 km/u op 4.600 m.) max. snelheid: 275 m.p.h. op 15.000 voet (443 km/u op bijna 4.600 m.)
    • 160 m.p.h. op 22.000 voet (257 km/u op 6.700 m.)

Klimvermogen

  • 250 voet per minuut (ruim 76 m. per minuut)

Max. diensthoogte

  • 19.000 voet (5.800 m.)

Actieradius beladen

  • 2.530 mijl met 7.000 pounds (bijna 4.100 km met 3.200 kg.);
  • 1.730 mijl met 12.000 pounds (2.800 km met 5.500 kg.);
  • 1.550 mijl met 22.000 pounds (1.850 km met 10.000 kg.)

Bewapening

  • maximale bommenlast: 18.000 pounds (8.150 kg)
  • totaal 8 Browning machinegeweren kaliber. 303: 2 in de neuskoepel (type Fraser-Nash 5)
    • 2 in de rugkoepel (type Fraser-Nash 50)
    • 4 in de staartkoepel (type Fraser-Nash 20)

Geschiedenis Lancaster

Op 20 februari 1944 is er een Lancaster MK3 JB 609 neergehaald aan de Weideweg te Elspeet. Daarvoor was er ook al een neergestort op 1 april 1943 een Lancaster in de Leuvenumse bossen.

De Avro Lancaster was een viermotorig vliegtuig. Het is ontwikkeld door Roy Chadwick. De Avro Lancaster volgde hierin de Avro Manchester op. Dit was een twee motorig vliegtuig welke geen succes bleek te zijn. De eerste Lancaster werd in oktober 1941 operationeel ingezet. De laatste Lancaster werd in 1946 geproduceerd. Na de Short Stirling en de Handley Page Halifax was de Lancaster de derde zware viermotorige bommenwerper die bij de RAF in dienst kwam. Gedurende de tweede wereldoorlog kende de Lancaster twee types en wel de Mk. I (Mark 1) en de Mk. III (Mark 3).

De Mk. II versie van de Lancaster was uitgerust met Bristol Hercules stermotoren wegens schaarste van de standaard Merlin motoren, die ook werden toegepast in Spitfire jachtvliegtuigen. Toen de productielijnen van de Merlin motoren de sterk gestegen vraag na verloop van tijd aan konden werden de Mk. II’s weer “omgebouw” naar Mk.I’s of Mk. III’s. Vanaf 1942 werden de aanduidingen Mk. I, Mk. II en Mk. III vervangen door de aanduidingen B.1, B.2 en B.3.

Technische specificaties Lancaster

De specificaties van een Lancaster B.1 en B.3 luiden als volgt:

Afmetingen

  • Lengte: 69 voet, 6 inch (ruim 21 m.);
  • Spanwijdte: 102 voet (ruim 31 m.)
  • Hoogte: 20 voet, 6 inch (ruim 6 m.)

Gewicht

  • Ledig: 37.000 pound (bijna 16.800 kg.);
  • Vol beladen: 65.000 pounds (ca. 29.500 kg)

Motoren

  • Vier stuks Rolls Royce Merlin, type 20, 22 of 24

Prestaties beladen

  • Kruissnelheid: 170 m.p.h. op 15.000 voet (273 km/u op 4.600 m.) max. snelheid: 275 m.p.h. op 15.000 voet (443 km/u op bijna 4.600 m.)
    • 160 m.p.h. op 22.000 voet (257 km/u op 6.700 m.)

Klimvermogen

  • 250 voet per minuut (ruim 76 m. per minuut)

Max. diensthoogte

  • 19.000 voet (5.800 m.)

Actieradius beladen

  • 2.530 mijl met 7.000 pounds (bijna 4.100 km met 3.200 kg.);
  • 1.730 mijl met 12.000 pounds (2.800 km met 5.500 kg.);
  • 1.550 mijl met 22.000 pounds (1.850 km met 10.000 kg.)

Bewapening

  • maximale bommenlast: 18.000 pounds (8.150 kg)
  • totaal 8 Browning machinegeweren kaliber. 303: 2 in de neuskoepel (type Fraser-Nash 5)
    • 2 in de rugkoepel (type Fraser-Nash 50)
    • 4 in de staartkoepel (type Fraser-Nash 20)

Wie is online?

We hebben 123 gasten en geen leden online